Publicações

2017

ALIEL, L.; KELLER, D.; COSTA, R. L. M. The Maxwell Demon: Comprovisation in Ecologically Grounded Creative Practice In: 16th Brazilian Symposium on Computer Music, 2017, São Paulo. Proceedings of the 16th Brazilian Symposium on Computer Music. Sao Paulo: Rogerio, 2017. v.1. p.137 - 143.

COSTA, R. L. M. Processos de consistência e contextos na improvisação livre: aproximações preliminares. Orfeu - revista do PPGMUS- CEART/UDESC. , v.1, n. 2, p.6 - 20, 2017. PDF.

DE SOUZA LIMA, H. R. Cartographic Soundtrack: Voice, Sound and Music in "Birdman". The New Soundtrack, v. 7, p. 137-151, 2017. link.

HOLDERBAUM, F. Flora Breve Análise dos Discursos sobre Voz e Vocalidades. In: Anais do XXVII Congresso Da ANPPOM - Atualidade e impactos Sociais da Pesquisa, das Práticas e da Docência em Música. Campinas, 2017.

KALIAKATSOS-PAPAKOSTAS, M.; QUEIROZ, M.; TSOUGRAS, K.; CAMBOUROPOULOS, E. Conceptual Blending of Harmonic Spaces for Creative Melodic Harmonisation. Journal of New Music Research, p. 0–24, 2017. link.

LIMA, H. R. S. Sonologia e reeducação musical: a potência crítica da sonologia. In: XXVII Congresso da ANPPOM, 2017, Campinas. Anais do XXVII Congresso da ANPPOM, 2017. p. 1-8. PDF.

MARTINS, A. L.; COSTA, R. L. M. Máquinas Híbridas enquanto ambiente para a livre improvisação: um ambiente metaestável In: XXVII Congresso da Anppom - 2017, 2017, Campinas. Anais do XXVII Congresso da Anppom - 2017. Campinas: Edunicamp, 2017. v.1. p.1-15.

MARTINS, A. L. 'Isso é ¿Música? O Som Experimental a partir da Apropriação das novas Tecnologias' In: Revista ORFEU, Florianópolis: Editora da UDESC, v.1, n.2, 2017, pp.60-78.

MARTINS, A. L.; KIMIZUKA, Y. B.; BARBOSA, P. A. Do “pau-elétrico” à guitarra baiana: o uso da saturação na música popular brasileira In: XXVII Congresso da Anppom – 2017, 2017, Campinas. Anais do XXVII Congresso da Anppom – 2017. Campinas: Edunicamp, 2017, v.1, p.1-8.

MARTINS, A. L. From Concrete Poetry to Musical Composition: Narrativity, Intertextuality and Musical Meaning in Motet in Ré Menor, by Gilberto Mendes In: Musica Theorica,
Revista da Associação Brasileira de Teoria e Análise Musical (TeMA), v.1, e.1, 2017.

MARTINS, A. L. Becoming Machinic: An appropriation of the new technologies in the free improvisation In: IJMPA, International Journal of Music and Performing Arts, 2016-2017, Madison. Savannah State University Press, 2017.

MIZUTANI, Wilson Kazuo. VORPAL: a middleware for real-time soundtracks in digital games. 2017. Dissertação (Mestrado em Ciências da Computação) - Universidade de São Paulo, Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Orientador: Fabio Kon.

OLIVEIRA Y. D. ; ANTAR, M. ; ALIEL, L. . Suíte interdisciplinar: Abordagens Para Criação De Uma Performance Na Interface Cena, Música e Live Electronics. In: Anais do XXVII Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música - Campinas, SP, 2017.

RIVERÃO; STOLFI, A. Inferno de Wall Street II: Décio Pingatari. In: Errática: Dp 90 - Homenagem a Décio Pignatari. 2017. link.

SIMURRA, I.E.Y. Utilização de descritores de áudio na análise musical assistida por computador: um estudo de caso da obra Reflexões, de Jônatas Manzolli. In: XXVII CONGRESSO DA ANPPOM Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música, 2017, Campinas. Anais XXVII CONGRESSO DA ANPPOM Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música, 2017.

SIMURRA, I.E.Y., SATO, J. R. Analysis of pupil diameter during the listening of orchestral timbres: A case study. Conference on Music and Eye-Tracking (MET17). Max Planck Institute for Empirical Aesthetics. Frankfurt. 2017.

STOLFI, A.; BARTHET, M.; GORÓDSCY, F.; CARVALHO JR., A. D.; IAZZETTA, F. Open band: Audience Creative Participation Using Web Audio Synthesis. In. In: #WAC2017, Web Audio Conference 2017. PDF.

STOLFI, A.; GORÓDSCY, F.; BARTHET, M.; CARVALHO JR., A. D. Open Band: A Platform for Collective Sound Dialogues. In: AM2017. Proceedings of the Audio Mostly Conference 2017. ACM Digital Lybrary, 2017.

STOLFI, A. Sobre o Paisagismo Antisséptico. In: BORGES, F. M. (org.) Idéias Perigozas. São Paulo: Córrego, 2017.

2016

ANTAR, M. Interação e Liberdade: estratégias e roteiros para clownprovisar sonoramente. In: Anais da IV Jornada Acadêmica Discente PPGMUS da ECA/USP. São Paulo, 2016.

ASSIS B., P.. A Brief Overview of the Evolution of Musical Technology: Promises and Risks for the Diversity of Cultural Expressions. In: Richieri Hanania, L., Norodom, A.-T.. (Org.). Diversity of Cultural Expressions in The Digital Era. 1ed.Buenos Aires: Teseo Press, 2016, v. , p. 39-58. link.

CHAVES, R.; NAKAHODO, L.; DANTAS, P. Field recording: presença, lugar e processo no trabalho de lilian nakao nakahodo e paulo dantas. 12o encontro internacional de música e mída, [S.l.], 2016.

COSTA, R. L. M. Improvisation, sound, body and new technologies. In: Reinhard Gagel; Matthias Schawabe. (Org.). Improvisation erforschen - improvisierend forschen/Researching improvisation - researching by improvisation. 1ed.Bielefeld: [Transcript] Music and Sound Culture, 2016, v. 1, p. 145-178. PDF.

DE CARVALHO JUNIOR, A. D., LEE, S. W., ESSL, G., ‘Understanding Cloud Support for the Audience Participation Concert Performance of Crowd in C[loud],’ In: The 16h International Conference of New Instruments for Musical Expression, 2016, Brisbane, Australia. Proceedings of the New Instruments for Musical Expression (NIME) , 2016.

LEE, S. W., DE CARVALHO JUNIOR, A. D., ESSL, G., ‘Crowd in C[loud]: Audience Participation Music with Online Dating Metaphor using Cloud Service,’ In: 2nd Web Audio Conference (WAC), 2016, Atlanta, Georgia, USA. Proceedings of the 2nd Web Audio Conference (WAC-2016). Atlanta, Georgia, USA: Georgia Institute of Technology, 2016.

DONATO, D. A construção da noção de musicalidade em Pierre Schaeffer. Anais do IV SIMPOM, n. 4, 2016. PDF.

DONATO, D. Propostas de ruptura em Pierre Schaeffer e John Cage. Anais do XXVI Congresso da ANPPOM, 2016. link.

DONATO, D. As quatro funções da escuta de Pierre Schaeffer e sua importância no projeto teórico do Traité. Debates, n. 16, 2016. link.

DONATO, D. A objetividade da escuta no pensamento musical: uma problematização a partir da fenomenologia. Revista Vórtex, v.4 n.2, 2016. ISSN 2317–9937. PDF.

FRIDMAN, A., MANZOLI, J., COSTA, R.L.M. Framework for music improvisation and performance: body/instruments and body/mind connections. Journal of Music and Dance, v.6, p.12 - 19, 2016. PDF.

HOLDERBAUM, F. Flora. An archeology of presence in voice studies and the Concert for Voice (Moods IIIb) by Maja Ratkje. In: Proceedings of Sonologia 2016-Out of Phase. São Paulo, 2016.

IAZZETTA, F. A imagem que se ouve. In Prado, Gilbertto; Tavares, Monica; Arantes, Priscila (org.). Diálogos transdisciplinares: arte e pesquisa. São Paulo : ECA/USP, 2016. 504 p. ISBN 978-85-7205-154-5 (versao impressa) e ISBN 978-85-7205-155-2 (e-book), pp. 376-395, 2016.

LIMA, H. R. S. O Som como texto: desafio teórico e epistemológico para a Sonologia. In: Anais da IV Jornada Acadêmica Discente do Programa de Pós-Graduação em Música da USP. p. 206-216. link.

MIZUTANI, Wilson Kazuo and Fabio Kon. “An extensible and flexible middleware for real-time soundtracks in digital games” In Proceedings of the 12th International Symposium on Computer Music Multidisciplinary Research, pages 175–182. 2016.

MIZUTANI, Wilson Kazuo, and Vicente, Dino, and Kon, Fabio. Sound wanderer: An experimental game exploring real-time soundtrack technology. Software Demonstration at the 12th International Symposium on Computer Music Multidisciplinary Research. 2016.

OLIVEIRA, Y. D. ; ANTAR, M. . Is that the show?! Comprovisation and Occupation of Public Spaces at the TransPosições Performance. In: Anais do Sonologia - International Conference on Sound Studies. São Paulo, 2016.

PEREIRA, C. A. A. Silêncio e Escuta Afetiva: Cenas da Música Experimental na Transição do Milênio. Anais do Sefim (simpósio de Estética e Filosofia da Música da UFGRS), Porto Alegre, v. 2, n. 2, p.253-254, set. 2016. Resumo Expandido. link

SANTO, G. ; GOULART, A. ; SILVA, M. A. . A Study Design About the Influence of Spectrum Content in the Perception of Consonant and Dissonant Chords. In: Simpósio Brasileiro de Computação Musical, 2015, Campinas. Proceedings of the 15th Brazilian Symposium on Computer Music. Porto Alegre - RS: Brazilian Computer Society (Sociedade Brasileira de Computação ? SBC), 2015. p. 68-71.

SILVA, M. A.; FARIA, R. R. A. Lowering dissonance by relating spectra on equal tempered scales. In: 12th International Symposium on Computer Music Multidisciplinary Research, 2016, São Paulo. Proceedings of the 12th International Symposium on Computer Music Multidisciplinary Research. Marseille: The Laboratory of Mechanics and Acoustics, 2016. p. 323-330.

2015

ALIEL, L., COSTA, R. L. M., KELLER, D. Comprovisação; Abordagens desde a Heurística Estética em Ecocomposição In: 15o. Simpósio Brasileiro de Computação Musical - SBCM, 2015, Campinas. Proceedings of the 15o. SBCM. Campinas: Editora da universidade de Campinas, 2015. v.1. p.169 - 180. PDF.

ANDRADE J.; ANTAR M. Partituras Gráficas: Diversas possibilidades expressivas e interpretativas. link.

ANDRADE, J. ; COSTA, R. L. M. Do experimental ao ancestral: entrevista com Mesias Maiguashca. Art Research Journal, v. 2, p. 112-119, 2015. link

ANTAR M. Perspectivas para o desenvolvimento da interação na livre improvisação musical. link.

BONAFÉ, Valeria (Org.). Dossiê Músicas feitas por mulheres para ressoar em todos os corpos. Revista Vórtex, Curitiba, v.3, n.2, 2015, p. xi e pp. 224 282. pdf.

COSTA, R. L. M.; Cobussen, M. Dialogue on improvisation, composition and performance: on singularity, complexity and context. Revista Música (Online), v. 15, p. 149, 2015. link.

COSTA, R. L. M., GUBERNIKOFF, C. Da música ao som, a emergência do som na música dos séc. XX e XXI: uma pequena introdução. Natal:Editora da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2015. (Artigo, Tradução). PDF.

COSTA, R. L. M. A improvisação livre, a construção do som e a utilização das novas tecnologias. Música Hodie. , v.15, p.119 - 131, 2015. PDF.

DE CARVALHO Jr, A. D., LEE, S. W., ESSL, G., ‘SuperCopair: Collaborative Live Coding on Supercollider through the cloud,’ In: International Conference on Live Coding, 2015, Leeds, West Yorkshire. International Conference on Live Coding, 2015.

DE CARVALHO Jr., A. D.; MAYER, T. Sensors2OSC. In: Sound and Music Computing Conference, Maynooth, Ireland, 2015.

DE CARVALHO Jr., A. D.; QUEIROZ, M.; ESSL, G. Computer Music through the Cloud: Evaluating a cloud service for collaborative computer music applications. In: International Computer Music Conference, Denton, USA, pp. 1-7, 2015.

DE CARVALHO Jr. Indoor localization during installations using WiFi. In: New Interfaces for Musical Expression, 2015, Baton Rouge, Louisiana. New Interfaces for Musical Expression, 2015.

DE CARVALHO JUNIOR, A. D., ‘Cooperative Live Coding as an instructional model,’ In: Simposio Latinoamericano de Informática y Sociedad, 2015, Arequipa, Peru. XLI Conferencia Latinoamericana en Informática, 2015.

FRIDMAN, A., MANZOLI, J., COSTA, R.L.M. Framework for music improvisation and performance: body/instruments and body/mind connections. Journal of Music and Dance, v.6, p.12 - 19, 2016. PDF.

GEORGAKI, A.; QUEIROZ, M. “Virtual Tettix” : Cicadas’ sound analysis and modeling at Plato's Academy. In: Sound and Music Computing Conference, Maynooth, Ireland, pp. 1-7, 2015.

GOULART, A.; TIMONEY, J.; LAZZARINI, V.; QUEIROZ, M. Psychoacoustic impact assessment of smoothed AM/FM ‘303’ resonance signals. In: Sound and Music Computing Conference, Maynooth, Ireland, pp. 1-8, 2015.

GOULART, A.; QUEIROZ, M.; TIMONEY, J.; LAZZARINI, V. Sound Synthesis with Periodic Linear Time-Varying Filters. In: Proceedings of the Linux Audio Conference 2015, Mainz, Germany, pp. 55-62, 2015.

GOULART A.; ANTAR M. Live Coding the computer as part of a free improvisation orchestra of acoustic instruments. link

HOLDERBAUM, F., Poética Musical na Intermídia Som-Palavra-Performance. In: QUARANTA, Daniel E., FENERICH, Alexandre E. (Org.), 10 OLHARES SOBRE A MÚSICA DE HOJE, uma coletânea de 10 artigos dentre os quase 50 submetidos e apresentados no EIMAS de 2010 a 2013. São Paulo: Garcia Edizione, 2015, 212 p.

HOLDERBAUM, Flora F. 5 Peças para Microvocalidades - Dossiê Músicas feitas por mulheres para ressoar em todos os corpos. In: BONAFÉ, Valéria (org.). Edição sobre Música e Gênero com ênfase em estudos sobre feminismos, práticas, políticas, perspectivas antropológicas e artísticas, e outras epistemologias. Vórtex, Curitiba, v.3, n.2, 2015, p.241-245, dezembro de 2015.

IAZZETTA, Fernando ; CAESAR, R. ; MANNIS, José Augusto ; CAMPESATO, Lílian ; FENERICH, A. S. . Game encouters: the experience of Personne. ARJ - Art Research Journal, v. 2, p. 1-35, 2015. PDF.

IAZZETTA, Fernando. Estudos do Som: um campo em gestação. Revista do Centro de Pesquisa e Formação SESC, n. 1, nov. 2015, p. 146-160. PDF.

IAZZETTA, Fernando . Processos musicais: entre a experimentação e a criação. Resonancias: Revista de investigación musical, v. 19, p. 141-146, 2015. PDF.

KELLER D., ALIEL, L., MELLO, M. T. S., COSTA, R. L. M., SILVA, F. P., SANTOS, L. A. Práticas Ecocognitivas Improvisatórias: Dois Estudos de Caso In: VI Ubimus, 2015, Växjö. Anais do VI Ubimus. Växjö - Suécia: Editora da Linnaeus University, 2015. v.1. p.1 - 11. PDF.

LIMA, H. R. S. O Sintetizador de Som e o pensamento como consistência/modulação em Deleuze e Guattari. In: Carvalho, M.; Fornazari, S.K.; Haddock-Lobo, R.; Filosofias da Diferença. Coleção XVI Encontro da ANPOF, São Paulo: ANPOF, 2015. p. 192-207. link.

OLIVEIRA I.; ANTAR M. Da ruptura com a tradição à tradição improvisada. link.

QUEIROZ, M.; KALIAKATSOS-PAPAKOSTAS, M.; CAMBOUROPOULOS, E. Obtaining General Chord Types from Chroma Vectors. In: AudioMostly 2015, Thessaloniki, Greece, p. 1-6, 2015.

2014

ALMEIDA, Alexandre Zamith. Musica_efemera, Harpa de Berio e Four6: três ambientes alternativos de performance. In: Anais do XXIV Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música, São Paulo, Unesp, 2014. p. 1-8. PDF.

ANTAR, M. E. D. Permeabilidades entre o clowning e a livre improvisação ou a livre improvisação não é palhaçada. XXIV Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música, São Paulo, Unesp, 2014. PDF.

ARANGO, J. J. Network Music: criação e performance musical colaborativa no âmbito das redes de informação. Tese de doutorado. Departamento de Música - ECA/USP. Orientador: Fernando Iazzetta. 2014. PDF.

BANDEIRA, A. D.; CARVALHO Jr, A. D. Notes on the Elimination of the Mobile Music Audience. In: The Fourteenth Biennial Symposium on Arts and Technology, 2014, New London, CT, USA.

BOCHIO, A.; CASTELLANI, F. M.; COSTA, R. L. “Mirror I, Hybrid Environments of Collective Creation: Composition, Improvisation, and Live Electronics”. Proceedings of Vs. Interpretation. Prague : Agosto Fondation, 2014. (Resumo). .PDF.

BONDESAN DOS SANTOS, P. P.K. "Duas abordagens de pesquisa experimental em percepção rítmica" Percepta-Revista de Cognição Musical, v. 1, n.2 , p.105, 2014.

BONDESAN DOS SANTOS, P. P. K. "Percepção métrica: estudando a percepção do ritmo musical através de experimentos com estruturas metricamente ambíguas " XXIV Congresso da ANPPOM, 2014.

BONDESAN DOS SANTOS, P. P. K.; Pedrasse, Eduardo "Ambigüidades Métricas nos Trilhos Urbanos de Caetano Veloso" XXIV Congresso da ANPPOM, 2014.

BRUEL, P.; QUEIROZ, M. A Protocol for creating Multiagent Systems in Ensemble with Pure Data. In: International Computer Music Conference / Sound and Music Computing Joint Conference, Athens, Greece, pp. 1512-1517, 2014.

CASTELLANI, F. M. “A poética de Georges Aperghis: uma abordagem sobre a noção de dispositivo artístico”. In: corpo_arte_tecnologia. São Paulo: ECA/USP, 2014. Disponível em: PDF.

CASTELLANI, Felipe. ALMEIDA, Alexandre . BOCHIO, Alessandra. Musica-Efemera. interaction and instability in the contemporary performance. In: Composition in the 21st Century Conference, 2014. Trinity College Dublin. p.13.

CASTELLANI, F. M. ; BOCHIO, A. L. ; , ZAMITH, A. “Música_efemêra: interaction and instability in the contemporary performance”. Proceedings of Composition in 21st Century. Dublin : Trinity College, 2014. (Resumo).

COELHO, Fabiana & IAZZETTA, Fernando. A influência da configuração do trato vocal na sonoridade da flauta. In: Anais do XXIV Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música, São Paulo, Unesp, 2014. p. 1-9. PDF.

COELHO, F. A influência da configuração do trato vocal na sonoridade da flauta. Tese de doutorado. Departamento de Música - ECA/USP. Orientador: Fernando Iazzetta. 2014. PDF.

COSTA, R. L. M. . Livre improvisação e ecologia sonora: uma aproximação a partir da estética da sonoridade. Opus (Belo Horizonte. Online), v. 20, p. 189-206, 2014. PDF.

DE CARVALHO JUNIOR, Antonio Deusany, "Sensors2PD: mobile sensors and WiFi information as input for pure data", In: International Computer Music Conference / Sound and Music Computing Joint Conference, Athens, Greece, 2014.

DE SOUZA LIMA, H. R. John Cage: n-1. Polêm!ca, v. 13, n. 2, 2014, p. 1100-1118. PDF.

FERNANDEZ, A. M.; IAZZETTA, F. "Circuit-Bending and te DIY Culture." In: Keep it simple, Make it fast! Underground music scenes and DIY cultures Conference, Porto, Portugal, 2014. PDF.

GOULART, Antonio J. H. Live-Coding-DJing with Mixxx and SuperCollider. Linux Audio Conference 2014, 6pp. PDF

HOLDERBAUM, F.. A Poesia Sonora como Voz-Música. Polêm!ca, v. 13, p. 885-905, 2014.

IAZZETTA, Fernando . Entre a pesquisa e a criação: a experiência dentro da sonologia. In: Anais do XXIV Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música, São Paulo, Unesp, 2014. p. 1-9. PDF.

KISIL, Vitor. ¿Música?: processos e práticas de criação e performance em um ambiente de pesquisas em sonologia. Tese de doutorado. Departamento de Música - ECA/USP. Orientador: Fernando Iazzetta. 2014. PDF.

LIMA, H. R. S. A noção de Velocidade em Gilles Deleuze à luz da manipulação sonora. Revista Exagium, v. 13, p. 141-159, 2014. PDF.

LIMA, H. R. S. Intercessões entre Cinema e Música na Poética de Toru Takemitsu. In: Anais do Encontro Internacional de Música e Artes Sonoras, Juiz de Fora, 2014. link.

LIMA, J. G. A.. Experimental music and the reprogramming of apparatuses. In: KEEP IT SIMPLE, MAKE IT FAST! UNDERGROUND MUSIC SCENES AND DIY CULTURES CONFERENCE, Porto, Portugal, 2014. No prelo. PDF.

LIMA, J. G. A.. Como o experimentalismo musical reprograma aparelhos sonoros. In: CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM MðSICA, 24., 2014, São Paulo. Anais... . São Paulo: Anppom, 2014. Disponível em: PDF.

MACHADO, A.; QUEIROZ, M. A flexible and modular crosslingual voice conversion system. In: International Computer Music Conference / Sound and Music Computing Joint Conference, Athens, Greece, pp. 1312-1319, 2014.

OBICI, G.; FENERICH, A., Symphonie pour un Homme Seul–de-acousmatized (SPUHS-d). Proceedings of the Electroacoustic Music Studies Network Conference. Berlin, June 2014. PDF.

OBICI, Giuliano L. Gambiarra e experimentalismo sonoro. Tese de Doutorado. Departamento de Música - ECA/USP. Orientador: Fernando Iazzetta. 2014. PDF.

PEREIRA, C. A. A. Música e Tecnologia: Desdobramentos da Aura Benjaminiana. II Encontro Ibero-Americano de Jovens Musicólogos - Porto, 2014. PDF.

PEREIRA, C. A. A. O Silêncio na Obra de John Cage: uma poética musical em processo. Anais do Simpósio Brasileiro de Pós-graduandos em Música, Rio de Janeiro, n. 3, nov. 2014. Disponível em: http://www.seer.unirio.br/index.php/simpom/article/view/4682/0. PDF.

PEREIRA, C. A. A. Paragraph 6 em The Great Learning de Cornelius Cardew: paradoxos de uma performance. In: XIV SEMPEM Seminário Nacional de Pesquisa em Música da UFG, 2014, Goiânia. Anais do XIV SEMPEM UFG, 2014. p. 80-86. PDF.

QUEIROZ, M. ; KON, F. Música fractal: um painel de técnicas de geometria fractal aplicadas em música. Opus (Belo Horizonte. Online), v. 19, p. 11-40, 2014.

SCHIAVONI, F. L. ; BIANCHI, A. J. ; QUEIROZ, M. Ferramentas livres para distribuição de áudio em rede. Cadernos de Informática (UFRGS), v. 8, p. 1-10, 2014.

SILVA, M. J.; SCHIAVONI, F. L.; FARIA, R. R. A. Programação dinâmica em Pure Data aplicada à Wave Field Synthesis. In: Anais do 12.o Congresso de Engenharia de Áudio da AES-Brasil. São Paulo, 2014. p. 55-60. PDF.

2013

ALMEIDA, Alexandre Zamith. 2013. “O horizonte ampliado do instrumentista em processos musicais interativos." Anais do Congresso Internacional Performa - Encontros de Investigação em Performance: 10-18. PDF

ARANGO, J, Julian. NetConcert : experiencias musicais na Web 2.0. Jornadas Acadêmicas da ECA/USP. São Paulo, 2012 PDF

ARANGO, J, Julian. Música en Internet, una realidad brasileña (em espanhol). Anais do XXIII Congresso ANPPOM. Natal, 2013 PDF

ARANGO, J J; Tomoyoshi, M; Iazzetta, F; Quiroz, M. Brazilian Challenges on Network Music. (em inglês) Proceedings of the Sound and Music Computer Conference. SMC 2013. Stockholm, 2013 PDF

BIANCHI, A.; QUEIROZ, M. Real time digital audio processing with Arduino. Aceito para publicação em SMC 2013 - Sound and Music Computing Conference, 2013, Stockholm - Sweden.

CAMPESATO, Lílian. "Limite na música-ruído: musicalidade, dor e experimentalismo". In: Anais do XXIII Congresso da Anppom. 2013, pp. 1-9.PDF

CASTELLANI, F. M. ; SÈDES, A. . Extension du musical vers l'intermédialité : analyses des approches de Thierry de Mey et de Georges Aperghis. Actes des Journées d'Informatique Musicale. Saint Denis: Université Paris 8, 2013. p. 103-112. PDF

CARVALHO Jr, A. D.; SANTOS Jr, M. R; BIANCHI, A.; QUEIROZ, M. FFT benchmark on Android devices: Java versus JNI. In: Proceedings of the 14th Brazilian Symposium on Computer Music, 2013, Brasília, DF, Brasil.

CARVALHO Jr, A. D. Touches on the line: Sharing Csound scores using a web server and mobile phones. In: 2nd International Csound Conference, 2013, Boston, MA, USA.

COSTA, R. L. M. A Livre Improvisação Musical Enquanto Operação de Individuação. Artefilosofia, OuroPreto, nº 15, dezembro 2013. PDF

COSTA, R. L. M. Na Orquestra Errante Ninguém Deve Nada a Ninguém ou... Como Preparar um Ambiente Propício à Prática da Livre Improvisação. Revista Música Hodie, Goiânia, V.13 - n.1, 2013, p. 279-286. PDF

COSTA, R. L. M e SCHAUB, Stéphan. Expanding the concepts of knowledge base and referent in the context of collective free improvisation. Artigo do XXIII Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música. Natal, 2013. PDF

DOS ANJOS, Guilherme e VILLAVICENCIO, Cesar. Sonate Metodiche de G Ph. Telemann e as Diretrizes de J. J. Quantz: Uma análise sobre o Adagio da primeira sonata e a função da ornamentação na música alemã setecentista. Anais do congresso da Anppom, Natal, 2013. PDF

FERNANDEZ, Alexandre Marino. Circuito Alterado em Três Atos: Abrir, Tatear e Multiplicar. 2013. 174f. Dissertação (Mestrado) – Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013.

FERNANDEZ, Alexandre Marino. A oficina de circuito alterado como ambiente relacional. In: Anais do XXIII Congresso da ANPPOM, 2013, Natal.

HOLDERBAUM, F. Motivo, Tema e Forma na Urosnate de Kurt Schwitters In: III Encontro Internacional de Música Arte Sonora- 2012, 2013, Juiz de Fora. Revista do Encontro Internacional de Música e Arte Sonora, 2013. v.3. p.1 – 11, 2013.

HOLDERBAUM, F., QUARANTA, D. E. A voz nos processos criativos da poesia sonora In: XXIII Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música - Natal - 19 a 23 de Agosto de 2013., 2013, Natal. Anais do XXIII Congresso da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Música - Natal - 2013

IAZZETTA, Fernando . Adaptations and Contrasts: some issues regarding the interaction between instrumental and electroacoustic sounds (versão bilíngue: Adaptações e Contrastes: algumas reflexões a respeito da interação entre sons instrumentais e eletroacústicos. Sonic Ideas - Ideas Sonicas, v. 6, p. 11-26, 2013.

IAZZETTA, Fernando. Música, Técnica y Metier (Revista Espacio Klem, n.o 01, outubro de 2012, Bilbao Espanha, pp. 28-33). Bilbao: Espacio Klem, 2012.

LIMA, J. G. A.. Observações sobre o papel das ferramentas digitais na música experimental brasileira contemporânea. 2013. 147 f. Dissertação (Mestrado) - Curso de Música, Departamento de Música da Escola de Comunicação e Artes da Universidade de São Paulo, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2013. Disponível em: PDF

MACHADO, A. F.; BONAFONTE, A. ; QUEIROZ, M. Parametric Decomposition of the Spectral Envelope. In: ICASSP 2013 - The 38th International Conference on Acoustics, Speech, and Signal Processing, 2013, Vancouver – Canada PDF

MOREIRA, A. L. I. G. ; DE CARVALHO JUNIOR, A. D. . A escuta da mídia: um estudo sobre a percepção de sons e música. In: IX SIMCAM - Simpósio de Cognição e Artes Musicais, 2013, Belém, PA, Brasil. Anais do IX Simpósio de cognição e artes musicais (internacional), 2013.

NAVARRO, F.; DEL NUNZIO, M. "Fendas: colaboração, composição, interpretação". Anais do Performa, UFRGS, 2013.PDF

VILLAVICENCIO, Cesar. Creating Music Collectivelly. The Ethics of Sociogenesis. Anais do Performa, UFRGS, 2013. PDF

SCHIAVONI, Flavio. Medusa: um ambiente musical distribuído. Tese de Doutorado. IME/USP. (Marcelo Gosmes de Queiroz, orientador), 2013.PDF.

SCHIAVONI, Flávio; QUEIROZ, Marcelo; WANDERLEY, Marcelo. Network music with Medusa: A comparison of tempo alignment in existing MIDI APIs. Artigo do SMAC / SMC 2013. 2013

SCHIAVONI, Flávio; QUEIROZ, Marcelo; WANDERLEY, Marcelo. Alternatives in network transport protocols for audio streaming applications. Artigo do ICMC 2013. 2013.

SILVA, Márcio José da e ALVES, Regis Rossi. Aplicação de Wave Field Synthesis para Auralização na Música. Artigo do 11º Congresso de Engenharia de Áudio. São Paulo, 2013. PDF

VILLAVICENCIO, Cesar. Creating Music Collectivelly. The Ethics of Sociogenesis. Anais do Performa, UFRGS, 2013. PDF

VILLAVICENCIO, Cesar. ; IAZZETTA, Fernando ; COSTA, Rogério. L. M. . Fundamentos Teóricos e Conceituais da Livre Improvisação. Sonic Ideas - Ideas Sonicas, v. 5, p. 49-54, 2013.


Para publicações anteriores a 2013 acessar o site do Projeto MOBILE