Daniel Tápia

Daniel Tápia

web: http://www.danieltapia.com.br

CV Lattes: http://lattes.cnpq.br/4936501035003683
Daniel Tápia é professor adjunto nas áreas de Música e Tecnologia, Música de cinema e Educação Musical do Departamento de Teoria da Arte e Música da Universidade Federal do Espírito Santo, onde coordena as atividades do Estúdio de Música UFES e projetos de pesquisa relacionados ao som na produção musical. Compositor, violonista, arranjador e áudio musicista, é autor do livro "O áudio musical e o áudio musicista". Com intensa atuação artística como áudio musicista (pela qual tem indicação ao Grammy Latino de 2018), recentemente também lançou seu primeiro conjunto de composições gravadas no EP “Contrastes”. Atualmente desenvolve pesquisa de pós-doutorado na ECA-USP e junto ao NuSom, centrada na investigação dos processos artísticos dos áudio musicistas. Daniel Tápia is a brazilian musician, composer and sound artist. He teaches music technology, film music and music education at the Federal University of Espírito Santo, where he also conducts the activities and production of its studio. Composer, classical guitarist, arranger and sound artist, Daniel is the author of the book "O áudio musical e o áudio musicista" (musical sound and the musician as sound artist). With intense artistic practice as a sound artist (mainly recording, mixing and mastering), he was a Latin Grammy Nominee in the year of 2018 and recently released his first album as a composer, called "Contrastes". He is now developing his post-doctoral research at University of São Paulo as part of NuSom, regarding the investigation of the artistic processes of sound artists.

Pesquisa e Arte

Projeto atual de pesquisa: "A influência da escuta e suas implicações nos processos criativos musicais: uma investigação sobre as escolhas artísticas dos áudio musicistas". Este projeto consiste no desenvolvimento de uma pesquisa sobre a influência que a escuta musical e seus desdobramentos têm sobre os processos criativos ligados ao som, especialmente na prática artística dos áudio musicistas, músicos que instrumentalizam o áudio e praticam sua performance a partir dele. Como foco do trabalho, verificamos a necessidade de se investigar as diferenças existentes na performance feita com o som em indivíduos que iniciaram na performance em instrumentos musicais “tradicionais”, com a hipótese de que esses demonstram fazer relações artísticas tendo a escuta como ponto de partida (assim como o faziam antes de instrumentalizar o áudio) e que, além de apresentarem grande variabilidade na forma de percepção (pelo fato de que sua escuta está condicionada a seu próprio processo artístico), muitas vezes transcendem certas premissas funcionais ligadas à área de som, especialmente em suas intersecções com a engenharia de som e a acústica (que, por sua vez, estão mais comumente ligadas à decisões objetivas e não necessariamente guiadas pela escuta).

Research and Art

Current research project: "The influence of listening and its implications to the creative process in music: a research on the artistic choices made by musicians on audio". This project is based on the research of the influence of listening to musicians and its consequences for the creative processes associated with sound, especially in the artistic practice of sound musicians (a possibility of alternative denomination to what is commonly referred to as sound engineers), individuals who instrumentalize sound and practice their performance from it. This work focus on the verified need to research the differences between the practice of performers who began in “traditional” musical instruments and migrated to sound related performances, dealing with the hypothesis that they demonstrate artistic relations taking listening as their starting point (as they also did before instrumentalizing sound) and that, in addition to presenting great variability in the form of perception (due to the fact that their listening is conditioned to their own artistic process), they frequently transcend certain functional premises that are common in the sound field, especially in its intersections with audio and acoustic engineering (which are more commonly associated with objective decisions and not mainly guided by listening).